logo

Nikol Šuplatová: „Dobrá fotografia je ako vystrihnutá z filmu“

Romana Juhásová, 7. augusta 2014

Java Printing

Robert Vano Gallery a Webmagazin.sk predstavujú najnovší diel unikátneho seriálu Neviditeľní fotografi. Spomedzi talentovaných slovenských a českých fotografov sa tentoraz predstaví Nikol Šuplatová. Nikol Šuplatová svoj titul z kameramanskej tvorby a fotografie profesne uplatnila vo svete filmu, no fotografii sa s obľubou venuje už od štrnástich rokov. V oboch oboroch sa zaujíma výhradne o dokument. Na klasický film zvečňuje ľudí, či už z okruhu najbližších, z bratislavských ulíc, alebo Afganistanu.

Nikol_suplatova_clanok08

Kedy ste sa začali venovať audiovizuálnemu umeniu?

Môj otec je režisér a scenárista, odmalička som s ním chodila po „filmovačkách“. V tomto prostredí som vyrastala a pochopiteľne sa mi to zapáčilo. Keď som mala štrnásť rokov, otec mi daroval svoj Zenit a v pätnástich Prakticu. Prvé fotografie samozrejme za veľa nestáli, no odvtedy som bola „fotografkou“. Rozhodla som sa pre štúdium kamery a fotografie, ktoré výborne spojilo obe moje záľuby. Čo sa týka zamerania, zaujímam sa výhradne o dokument.

Nikol_suplatova_clanok10

Podľa portfólia sa zdá, že analógové fotoaparáty využívate dodnes.

Digitálny fotoaparát používam takmer výhradne na natáčanie videa. Pre mňa fotografia nie je o technických vymoženostiach a grafických úpravách. I keď niečo príležitostne odfotografujem digitálnom, nemám pocit, že je to moja šálka kávy.

Nikol_suplatova_clanok07

Čo dokumentujete?

Všetko. Veľmi ma bavia ľudia. Zvláštni, pekní, akíkoľvek. Nikdy som nemala problém namieriť fotoaparát na neznámu osobu, ktorú náhodne stretnem na ulici a zaujme ma. Viem, že niektorí kamaráti v mnohých prípadoch radšej odkráčajú, majú akýsi blok. Ja mám šťastie, že sa vôbec nehanbím. Vždy mám so sebou fotoaparát, nekonštruujem si v hlave konkrétne projekty, vsádzam na náhody.

Nikol_suplatova_clanok06

Máte bližšie k filmu ako k fotografii, vzhľadom na to, že ste profesionálnou kameramankou?

Ťažko povedať, veď film, to sú vlastne fotografie v pohybe. Pre mňa je dobrá fotka ako vystrihnutá z filmu. Tieto dve umelecké odvetvia sú si veľmi podobné. Rozdiel vidím iba v tom, že fotografia je statická a príbeh za ňou si človek musí domyslieť.

Nikol_suplatova_clanok12

Ako kameramanka ste mali možnosť navštíviť Afganistan. Čím ste sa v tejto krajine zaoberali?

Oslovila ma moja bývalá spolužiačka Sahraa Karimi, Afgánka, ktorá žila na Slovensku. Išlo o jej projekt, dokument o afgánskych ženách za volantom. Dej sa točil okolo piatich žien, ktoré sa chceli naučiť šoférovať. Znie to ako úplná banalita, u nás nie sú ženské šoférky ničím zvláštnym, no v Afganistane je tomu inak. Sahraa sa dokonca podarilo skontaktovať sa s taxikárkou, ktorú šoférovanie ohromne baví a to napriek tomu, že na ňu mužskí vodiči hanlivo pokrikujú. Dúfam, že filmu sa podarilo zvýšiť povedomie o tamojšom postavení žien. V Afganistane som strávila dva týždne a iba v posledný deň mi ostal kúsok času aj pre fotografiu. Bol to úžasný zážitok, všetko je tam tak nepekno-pekné.

Nikol_suplatova_clanok05

Na tvorbe akých dokumentov ste sa ešte podieľali?

S Andrejom Kolenčíkom som natočila dokument Hviezda, ktorý precestoval svet a povyhrával ceny. Mňa a aj celé združenie Pacientárium, s ktorým pracujem, to ohromne potešilo, vzhľadom na to, že dokument bol skutočne nízkorozpočotvý. Hlavným predstaviteľom je Ján Slovák, bývalý zvárač, ktorý sa túži stať hercom. Taktiež to bol z finančných dôvodov zatiaľ nedokončený dokument o slovenských parašutistoch. Chystám sa na film o kapele a ako skriptka som práve dokončila rozprávku. Najviac hrdosti vo mne však vzbudzuje snímok z Afganistanu.

Nezlízne filmovú smotanu väčšinou režisér? Neťahá vás to k takejto funkcii?

Samozrejme, vždy. Ale neprekáža mi to. Mám voči režisérovi rešpekt a neskáčem do roboty iným.

Nikol_suplatova_clanok11

Môže kameraman uplatňovať svoje nápady a pohľady?

Určite, práve preto je dôležité, aby každý kameraman mal svojho režiséra a naopak. Aby si rozumeli a videli veci rovnako. Ja mám takýto vzťah práve so Sahraa, s ktorou som točila dokument z Afganistanu a aj množstvo cvičení v škole. Stačí vizuálny kontakt a presne viem, čo mi chce povedať. Jej sa páči moja práca, mne zas tá jej a vzájomne si dôverujeme.

Nikol_suplatova_clanok09

Sledujete tvorbu iných fotografov? Aké fotografie zodpovedajú vášmu vkusu?

Sú fotografi, ktorých práce sa mi páčia, napríklad Tibor Huszár. No nemám rada vzory. Bojím sa, aby ma niekto príliš neovplyvnil. Hranica medzi inšpiráciou a hoci i nevedomým kopírovaním je veľmi tenká a nerada by som ju prekročila.

Nikol_suplatova_clanok04

A čo filmy? Nachádzate inšpiráciu v nich?

Mám veľmi rada Wesa Andersona a jeho stredovú kompozíciu. Sama nefandím zlatému rezu a až neskôr som si uvedomila, že v tomto videní na mňa mala vplyv práve záľuba v jeho filmoch.

Je pre vás fotografia jednoducho príjemnou záľubou, alebo si v tejto oblasti predstavujete konkrétne ciele?

Ambície typu „chcem vystavovať v New Yorku“ nemám, aj keď výstavy sú samozrejme skvelé. Fotografujem skôr sama pre seba. Som človek, ktorý nemá rád zmeny a keď si z času na čas prezerám fotografie z minulosti, sama seba presviedčam, že to, že sa veci menia, je v poriadku a nakoniec všetko dopadne dobre. Je to forma terapie.

Nikol_suplatova_clanok03

Vo vašom portfóliu môžeme nájsť množstvo fotografií z koncertov.

Môj priateľ je hudobník. Keď idem na koncert, nedá mi to a napriek tomu, že by som si niekedy rada vychutnala len samotnú hudbu, fotím.

Nikol_suplatova_clanok01

Dokument sa neraz dotýka sociálnych tém. Vo vašej tvorbe tomu tak nie je?

Vyznie to možno zvláštne, ale okolo nás je toľko problémov a nepríjemných javov a ja k tomu nechcem prispievať. Ani v Afganistane som nefotografovala po výbuchu zakrvavené deti a plačúce matky. Mohla by som, ale nikomu by to nič nedalo, iba by pravdivo skonštatovali, že je to hrozné. Smútku je tak veľa. Treba robiť aj veselé šťastné veci a žiť rozprávku, tak ako sa len dá.

Nikol_suplatova_clanok13

rvg2 (1)-1

Projekt realizuje Robert Vano Gallery v spolupráci s Webmagazin.sk
Uverejnili sme na: RVG, NF, WMG 
Partneri sprievodných akcií: Art of Photography.eu, Fujifilm Slovakia, Art Hotel Kaštieľ Tomášov

Bratislavčanka Nikol Šuplatová, narodená v roku 1985, je profesionálnou kameramankou a skriptkou na voľnej nohe. Vyštudovala Ateliér kameramanskej tvorby a fotografie na Vysokej škole muzických umení v hlavnom meste. K láske k obom odborom ju vychoval otec, režisér a scenárista. Jej doménou je dokument a to tak vo fotografii, ako aj vo filme. Pri prechádzke ulicami jej fotoaparát zaujme ľudská rôznorodosť. Nikoline portfólio ozvláštňujú fotografie z Afganistanu, krajinu navštívila kvôli tvorbe dokumentu o tamojších ženách. Zastáva klasickú analógovú fotografiu.

FOTOGALÉRIA

SÚVISIACE ČLÁNKY
Filter by
Post Page
Neviditeľní fotografi archiv Petra Lukáčová
Sort by
  • Share